Honda Element Owners Club banner

DIY Honda Pilot Lederen Stuurwiel Vervangingsgids

206K views 204 replies 91 participants last post by  rapiti  
#1 · (Edited by Moderator)
Hier is een complete doe-het-zelf gids voor het vervangen van het standaard Element-stuur door een lederen stuur van een Honda Pilot.

Ik vond mijn Pilot-stuur op eBay. Ik heb verschillende onderdelenbronnen op internet bekeken en concludeerde dat eBay veel goedkoper is. Ik kreeg mijn stuur voor $35 plus verzendkosten, maar aangezien je $150 of meer zou kunnen betalen via een internetdealer, lijkt alles onder de $75 mij een redelijk goede deal.

Dit is een eenvoudige klus als je de juiste gereedschappen hebt en een bescheiden hoeveelheid mechanisch inzicht hebt. Probeer deze mod niet als je niet over de juiste gereedschappen beschikt. Je hebt het volgende nodig...

• 1/4” dopsleutel en verlenging
    3/8” dopsleutel en verlenging
    1/4” Torx T30 dopsleutelbit (voor 2 airbagbouten)
    1/4” Torx T40 dopsleutelbit (voor 4 claxonplaatbouten)
    3/8” 14 mm dopsleutel (voor stuurwielbout)
    Kruiskopschroevendraaier (voor diverse sierstukken)
Als je de juiste gereedschappen hebt, zorg er dan voor dat je in een goed verlichte ruimte werkt. Het hele proces duurt ongeveer 30 minuten als je de tijd neemt en deze instructies nauwkeurig opvolgt. Laten we beginnen.

Stap 1: Schakel de claxon uit!

Wanneer je de twee airbagbouten verwijdert, gaat de claxon af, tenzij je er eerst iets aan doet. Het enige wat je hoeft te doen is de motorkap openen, de zekeringkast aan de bestuurderskant bij de accu vinden en de vier lipjes samendrukken om het deksel eraf te halen. Als het deksel eraf is, zoek dan de 15 ampère zekering voor de claxon en verwijder deze. Er zit een zekeringtrekker in de doos voor dit doel. Zie de afbeelding hieronder...

Image

Stap 2: Verwijder de airbagbouten

Pak je 1/4” dopsleutel en verlenging en klik de Torx T30 bit erop. Haal aan elke kant van de airbag een bout eruit. Verwijder de bouten uit de gaten en leg ze op een veilige plaats. Zie de afbeelding hieronder...

Image

Stap 3: Verwijder de airbag

Om de airbag te verwijderen, trek je hem voorzichtig naar je toe nadat de bouten zijn verwijderd, totdat je achter de airbag kunt komen en de grote gele draadclip kunt loskoppelen. Zet de airbag opzij. Zie de afbeelding hieronder...

Image

Stap 4: Kijk goed!

Maak een mentale notitie, een tekening of gebruik de afbeelding hieronder om te onthouden hoe de dingen op dit punt zijn ingedeeld. Dit is belangrijk, want je moet de dingen aan het einde precies zo terugplaatsen.

Image

Stap 5: Bereid je voor om het stuur te verwijderen

Zorg ervoor dat het stuur recht staat. Koppel de zwarte draadclip links en de groene draadclip rechts los. Pak je 3/8” dopsleutel en verlenging en klik de 14 mm dopsleutel erop. Verwijder de middelste bout. Leg de bout op een veilige plaats. Zie de afbeelding hieronder...

Image

Stap 6: Verwijder het stuur

Nogmaals, zorg ervoor dat het stuur recht staat. Trek het stuur voorzichtig maar stevig naar je toe met een wiegende beweging van links naar rechts. Zorg er bij het verwijderen van het stuur voor dat je de draadclips niet aan het stuurwiel haakt als ze door het middelste gat gaan! Laat de draden na verwijdering vrij bungelen. BELANGRIJK: Raak de witte airbagplaat op de kolom niet aan en draai deze niet! Meer info over dit probleem hier.

#2 · (Edited by Moderator)
...vervolg van vorige post.

Stap 7: Begin met het verwisselen van stuurwielonderdelen

1. Verwijder de twee plastic zijbeugels aan de voorkant van het stuurwiel met uw Philips-schroevendraaier. Er zijn twee schroeven voor elk stuk. Zet ze op een veilige plaats apart.
2. Verwijder de vier gouden bouten op de claxonplaat met behulp van uw 1/4” aandrijfratel en verlenging met een Torx T40 bit. Til de plaat op met de bouten intact en wees voorzichtig om ook de veren mee te nemen.
3. Verwijder de grote plastic achterklep van het stuurwiel door vier Philips-schroeven te verwijderen. Breng de achterklep over naar het nieuwe stuurwiel en zet alle vier de schroeven vast. Draai niet te vast.
4. Verwijder de twee Philips-schroeven in het contragewicht en breng ze over naar het nieuwe stuurwiel.
5. Breng veren en claxonplaat met bouten over naar het nieuwe stuurwiel en zet de bouten stevig vast, maar draai ze niet te vast.
6. Breng de twee plastic zijbeugels over naar het nieuwe stuurwiel en zet ze vast met 4 Philips-schroeven. Draai niet te vast.

Voor:
Image

Na:
Image

Stap 8: Installeer het nieuwe stuurwiel

1. Leid de drie draden door de rechthoekige opening onder het boutgat van het stuurwiel.
2. Lijn het wiel en de witte airbagplaat uit zodat ze recht en gecentreerd zijn met twee zijpalen en duw het wiel stevig op de paal. Controleer op rechtheid voordat u verdergaat. Herhaal de procedure indien nodig als het wiel niet gecentreerd is.
3. Plaats de 14 mm centrale bout van het stuurwiel terug en zet deze vast.
4. Sluit alle draden aan en leid ze precies zoals weergegeven in de afbeelding in stap 4.
5. Sluit de airbagdraadclip aan en plaats de airbag terug met de twee Torx T30-bouten uit stap 2.
6. Plaats de claxonzekering terug zoals weergegeven in stap 1. Test de claxon. Plaats de zekeringtrekker terug en zet het deksel van de zekeringkast vast. Sluit de motorkap.

Bijna klaar...
Image

De installatie is voltooid!

Hier is een foto van het voltooide project...
Image

#5 ·
De negatieve kabel loskoppelen in plaats van de claxonzekering te verwijderen is geen slecht idee. Wat het waarschuwingslampje betreft, ik geloof dat dit alleen gebeurt als u de ontsteking aanzet terwijl de airbag verwijderd is. De interne computer controleert altijd bij het opstarten de airbag en als deze er niet is, markeert de computer dit.

#8 · (Edited by Moderator)
Slowhand said:
Twee vragen:
Hoe bevalt het nieuwe wiel?

Wat ruilen de Pilot-mensen in hun voertuigen in, waardoor hun stuurwielen te koop worden aangeboden?
Over het gevoel: ik ben er dol op. Het is boterzacht en heeft de juiste dikte.

Over de beschikbaarheid van de wielen - weet je, ik heb geen idee hoe mensen voor zo'n prijs aan deze wielen komen - de mijne was nieuw in de Honda-onderdelendoos, dus het was geen omruiling. Zoals ik al zei, je kunt hier $ 150 of meer aan uitgeven bij elke onderdelenhandelaar. Ik kan me niet voorstellen wat de werkelijke kosten voor de dealer zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat het minder is dan wat ik heb betaald!?!

Ik voel me gelukkig dat ik dit (geen woordspeling bedoeld) voor de prijs heb gekregen die ik heb gekregen. Het maakt het rijden in mijn E net iets aangenamer.

En trouwens, bedankt voor het compliment - onthoud, de beste Element-content is hier op elementownersclub.com!

#12 ·
Ik schrijf alleen maar om "Bedankt eMass!" te zeggen voor de uitstekende gids voor het verwisselen van het stuurwiel voor het leren stuurwiel van de Pilot. Ik deed het heel langzaam en het duurde in totaal 45 minuten. Ik maakte me even zorgen toen ik merkte dat het een licht schurend geluid maakte tijdens het draaien. Ik dacht dat het een draad of de SRS-kabel was die niet goed zat. Thuisgekomen stond ik op het punt de airbag eraf te halen om het nader te onderzoeken en merkte dat het kleine rechthoekige afdekkapje aan de onderkant van de achterkant niet goed was geĂŻnstalleerd. Ik heb het opnieuw geĂŻnstalleerd en het geluid is weg.
Ik heb uw gids afgedrukt en had hem bij me in de E. Erg handig.

Voor iedereen die dit overweegt, raad ik u aan niet te wachten. Het leren stuurwiel is in elke afmeting precies hetzelfde als het standaard stuurwiel en ziet er precies hetzelfde uit als geĂŻnstalleerd - behalve dat u van fijn leer zult genieten. Het leren stuurwiel voelt z-o-o-o goed aan.

#14 ·
Wauw! Ik dacht hetzelfde. Dat is nogal een prijsverschil.

Emass, ik zie niet veel van de airbag op de foto's die je hebt geplaatst. Kun je vertellen hoe voorzichtig ermee omgegaan moet worden? Komt hij er netjes uit of flappert hij rond?

#16 ·
Hmm, nog steeds een beetje terughoudend om zelf met de airbag te spelen. Ik kan overwegen om een vriendelijke monteur dit te laten doen als ik het nieuwe stuur krijg.

#17 ·
Hoi Iskie,

Ik waardeer je oog voor veiligheid, maar er is echt geen manier waarop je de airbag kunt laten afgaan zonder een extreem specifieke reeks gebeurtenissen die binnen milliseconden plaatsvinden, waarbij meerdere sensoren betrokken zijn, plus de auto moet in beweging zijn, de motor moet draaien, enz., enz. :D

Denk er eens over na - als de airbag zo gevoelig zou zijn dat je hem als een levende granaat zou moeten behandelen, zouden ze dan toestaan dat elke bestuurder erop drukt als een claxonknop? :?

Als hij zo elektrisch gevoelig is dat hij niet kan worden losgekoppeld zonder af te gaan, hoeveel Honda-technici denken dan dat bereid zijn om eraan te werken? :shock:

Als je je nog steeds zorgen maakt, is de beste manier om jezelf te beschermen de batterij los te koppelen voordat je begint. De kans dat de airbag daarna zonder reden afgaat, is waarschijnlijk ongeveer één op 900 biljoen. :lol:

#21 ·
* Hehe - iedereen! Doe dit niet! Leer slecht! Ik verloor de controle over mijn voertuig! De airbag ging af en brak mijn neus! Ze gaan allemaal om je lachen! :lol:

(Ik doe gewoon mijn deel om de marktprijs van leren piloten stuurwielen te verlagen)

*Ik maak een grapje!

Als ik erover nadenk, zouden mensen, als ze hun Elements kopen, hun dealers moeten vragen om dit als gratis weggevertje erbij te gooien! Ze zullen vast wel restjes hebben! :D

#22 ·
Ik ben meer bezorgd over het beschadigen van de airbag. Ik ben een beetje onhandig geweest bij het installeren van sommige dingen. Ik zou het vreselijk vinden om de airbag te breken of te doorboren. Daarom hoopte ik er een foto van te zien.

#23 ·
IskiE,
Ik wou dat ik een foto van mijn airbag had gemaakt toen hij uit stond, zodat ik het je kon laten zien. Het is een stevige, op zichzelf staande eenheid die er helemaal niet fragiel uitziet. Ik denk dat het meest zorgwekkende deel van de hele operatie de SRS-rol op de stuurstang net onder de airbag is. Iemand (op dit of een ander forum) heeft die van hem per ongeluk verknald en uiteindelijk $160 betaald om hem te laten repareren. Toen ik de mijne deed, probeerde ik heel voorzichtig te zijn om dat verdomde ding niet eens aan te raken. Ik heb het echter wel aangeraakt en het lijkt los te zitten op de stuurstang en vrij te draaien.
Om je niet bang te maken - het is heel, heel gemakkelijk te doen en je zult heel trots zijn op het werk dat je daarna hebt gedaan. Wees gewoon extra voorzichtig in de buurt van de rol.
Ik ben een tegenzinmechanicien, dus als ik het in 45 minuten kon doen, vermoed ik dat iedereen het in minder dan een uur zou kunnen doen.

#24 ·
Toen ik voor het eerst over de Pilot-stuurwielen begon te lezen, werden ze op Ebay verkocht voor ongeveer $40.

Twee veilingen verloren die eindigden in de $70's. Vanmorgen eindelijk eentje gewonnen; $78,50 exclusief verzendkosten.

Ik ben er zeker van dat ik heb geconcurreerd met andere EOC-leden. Jammer dat er niet genoeg aanbod is, zodat we er allemaal een kunnen krijgen voor een fatsoenlijke prijs.

Ik hoop dat mijn vrouw niet merkt dat ik ineens een nieuw stuurwiel heb. Ik heb al wat geld uitgegeven aan accessoires.

eKennedy

#25 ·
Misschien kunt u ons foto's bezorgen van de airbag-eenheid en de SRS-rol?

#26 ·
Heb net mijn stuur gedaan. Had wat problemen met de SRS-lintkabel, maar alles is goed gekomen. Moest het hele wiel ook twee keer opnieuw installeren om het recht te krijgen. Ik had eerst niet door dat er streepjes zijn die je kunt uitlijnen om ervoor te zorgen dat het wiel correct is uitgelijnd.

Hoe dan ook, hier zijn de foto's van de airbag en de SRS-plaat.
Image

Image

Let op de "EXPLOSIVE" waarschuwing...
Image

Als dit eruit valt zoals bij mij, zorg er dan bij het opnieuw oprollen voor dat je voldoende speling overlaat om het minstens twee volledige slagen naar rechts te draaien voordat het vastloopt. Ik weet dit uit ervaring :wink:
Image

Het zit er gewoon in en valt er vrij gemakkelijk uit als je aan de draadbundels trekt. Wees heel voorzichtig als je het oude stuur verwijdert en ook als je de draden vastpakt om ze weer aan te sluiten.

eKennedy