Hoi, ik heb zoveel informatie uit deze thread gehaald. Ik wilde gewoon mijn ervaring met dit probleem toevoegen, voor het geval het iemand helpt. Sorry, het is een lange!
Ik heb een 2008 EX AWD automatische transmissie met ongeveer 145k, 80% olielevensduur sinds de laatste keer vervangen. Terugkerend van Flagstaff naar Phoenix AZ vorige week, net na het vullen van de benzinetank, kreeg ik het Check Engine Light (CEL). Ik stopte, controleerde de handleiding en besloot de benzinedop te controleren. Was niet los. Het lampje bleef branden, maar ik besloot door te gaan, aangezien de auto goed reed, en de handleiding suggereerde dat het een emissieprobleem kon zijn waar ik me niet per se onmiddellijk mee hoefde bezig te houden. Maar toen ik weer de weg op ging en versnelde, gingen het VSA-lampje en de uitroepteken-driehoek branden, vergezeld van het schudden en de 3000 tpm-limiet die door vele anderen in deze thread werd beschreven. Ik stopte, zette de auto uit en keek rond de auto om te zien of er iets duidelijk mis was. Ter info, ik had net de radiator vervangen door een nieuwe OEM-radiator en toen ik dat deed, heb ik ook de transmissievloeistof afgetapt en bijgevuld. Dat was vlak voor deze reis, dus ik nam aan dat het daar mee te maken had. Maar de temperatuurmeter stond altijd onder de helft en er waren nergens lekken. Plus, hij maakte de rit van 150 mijl naar Flagstaff twee dagen eerder, geen probleem. Na rond te hebben gekeken en niets duidelijk verkeerds te hebben gezien, startte ik de auto opnieuw. Alleen het CEL-lampje brandde nog steeds en de auto reed prima door alle versnellingen. Dus besloot ik de rit van 2,5 uur naar Phoenix te riskeren. Na ongeveer 20 minuten gingen de andere twee lampjes weer aan en schudde de auto, enz. Gelukkig had ik een vriend die in de buurt van die afrit woont, dus ik bracht de auto daarheen en liftte met de schoonfamilie naar huis. De afgelopen week, terwijl de auto bij mijn vriend stond, heb ik het probleem onderzocht door elke pagina van deze thread te lezen en verschillende video's te bekijken over dit Honda VTEC-probleem, sommige gelinkt in deze thread, andere niet. Uiteindelijk besloot ik dat het beste was om de hele spoelklep-assemblage te vervangen door de Honda OEM 15810-RAA-A03 plus een paar andere dingen. De originele Honda spoelklep-assemblage kostte me ongeveer $ 180 van mijn lokale dealer. Ik besloot ook mijn olie te verversen met Honda 5W-20 en een origineel Honda oliefilter. Dit is wat ik deed:
Met de voorkant van de auto op kriksteunen ongeveer een voet omhoog, verwijderde ik de negatieve accupool. Toen maakte ik de 10 mm bout los die de beugel van de stuurbekrachtigingsslang op zijn plaats houdt en gebruikte een bungeekoord om hem uit de weg te houden. Vervolgens verwijderde ik de spoelklep door eerst de stekkers los te koppelen en een punttang en een platte schroevendraaier te gebruiken om de draden te verwijderen die aan de unit zijn bevestigd. Vervolgens verwijderde ik de drie even lange 10 mm bouten met een dop en een korte verlenging. Het scherm op de spoelklep zag er vrij schoon uit, geen grove resten zoals bij anderen. Een van de video's die ik bekeek, suggereerde om de motor een paar seconden te starten met de spoelklep verwijderd om eventuele olie te verwijderen die zich in de kleine buis bevond die naar het scherm leidde, voor het geval er daar resten zaten. Dit kan hebben geholpen, maar als je dit doet, wees dan voorbereid op een olieachtige puinhoop. Hoewel ik daar een doek vasthield, bracht ik uren door met doeken en simpele groene zeep om de olie schoon te maken die langs de doek over de motorruimte en de grond gutste. Er kwam ook wat olie op de stekkers voor de spoelklep-assemblage, die ik moest schoonmaken. Ik weet niet zeker of ik dat deel moet voorstellen, maar zoals ik al zei, het kan hebben geholpen. Nadat de puinhoop schoon was (en de motorruimte schoner dan voorheen), installeerde ik de nieuwe spoelassemblage. Toen tapte ik de motorolie af en verwijderde ik het oude oliefilter. Toen vulde ik het met ongeveer 4,5 liter olie en plaatste het nieuwe oliefilter erop. De motor startte, er gingen geen lampjes branden en na een paar voorzichtige kilometers in de omgeving reed ik zonder problemen terug naar Phoenix. Ik zal er zeker op terugkomen als deze reparatie niet standhoudt, maar hij heeft tot nu toe ongeveer 200 mijl gereden, duimen dat hij nog eens 140.000 mijl zo gaat!