Iets waar we nu al twee weken mee bezig zijn.
Dit kan iemand helpen of niet, maar ik wilde het gewoon even kwijt.
#12 had een nieuwe motor nodig en dit is er een van die een JDM uit Orlando kreeg. Het duurde niet lang voordat de P2647-code verscheen en in de noodloop ging. Het had ook een Dorman-spoelklep waarvan de VTEC-oliedrukschakelaar defect was en olie door de schakelaar en uit de stekker pompte. We gingen ervan uit dat dat de reden voor de code was, hetzelfde was gebeurd bij een andere Dorman. Vervangen door OEM en op weg gestuurd. Code kwam binnen een uur terug.
Op dat moment ga ik de probleemoplossingsprocedure in de fabriekshandleiding doorlopen. Verwijzend naar deze twee pagina's.
Stap 10 is waar ik denk dat er een typefout staat of dat het onduidelijk is. Er staat niet dat je eerst de connector moet loskoppelen, maar er staat dat je de spanning moet meten aan de draadkant van de vrouwelijke aansluiting. Het toont de massadraad als blauw/zwart. Ik heb hem losgekoppeld, de ontsteking aangezet, pin 1 getest en jawel, 12V gekregen. Oké cool, repareer de open circuit naar aarde. G101 is degene rechtsboven op het inlaatspruitstuk. Een nieuwe draad aangesloten en voilà , geen spanning meer op pin 1. Terug in elkaar gezet, codes gewist en proefrit, P2646 op het moment dat hij 3k rpm bereikt.
Ik had de oliedruktester niet om de procedure voor P2646 te doorlopen, dus we bestelden er een en wachtten. Ondertussen zocht Greg en ontdekte dat de Japanse K24 een andere inlaatnokkenas heeft. Ik weet niet precies wat er anders is, maar de VS is gestempeld met RAA, de Japanse heeft RBB. Dat verwisseld en nog steeds P2646, maar alleen bij hard accelereren. Specifiek schakelen van de 1e naar de 2e versnelling van 6k rpm naar 4k rpm +/-.
Toen arriveerde mijn oliedruktester en alles klopt, wat de hel? Terug naar het boek. Meer van de systeemomschrijving doornemen en ik kijk er nauwkeuriger naar.
Hier toont het de blauw/zwarte draad als degene die naar de ECM/PCM gaat en de bruin/gele als de aarde. Op pagina 11-184 stond dat de aarde blauw/zwart was.
De VTEC-oliedrukschakelaar is gesloten bij stationair toerental en lage toeren, dus de 12V die de ECM stuurt, kortsluit naar aarde, zodat de ECM weet dat hij stationair draait of op lage toeren draait. Met druk opent de schakelaar het circuit zodat de ECM weet dat hij het circuit voor de VTEC-solenoĂŻdeklep moet sluiten. Volgens de aanwijzingen op pagina 11-184 heb ik een permanente kortsluiting naar aarde gemaakt bij de VTEC-oliedrukschakelaar, zodat de ECM nooit weet wanneer er druk is.
Ik zei eerder dat ik denk dat het een typefout is of onduidelijk, want als ik het had getest met de stekker nog op de oliedrukschakelaar, had ik geen 12V op mijn voltmeter gezien. Ik zou de blauw/zwarte draad hebben getest, de gesloten oliedrukschakelaar zou het circuit naar aarde hebben voltooid en ik zou naar stap 11 zijn gegaan. Als ik daadwerkelijk een Element met P2647 had met een echte kortsluiting in de ECHTE bruin/gele massadraad op pagina 11-34, zou het me hebben geĂŻnstrueerd om een permanente kortsluiting naar aarde te maken op de blauw/zwarte ECM-draad.
Heb ik ongelijk?